مشاهده / بستن موضوعات

بررسی تاثیر اشتغال زنان بر کارکردهای خانواده

1373 بازدید

پایان نامه بررسی تاثیر اشتغال زنان بر کارکردهای خانواده

انسان بطور طبيعي ، گرايش به رشد و تكامل دارد و اصلي‌ترين تفاوت او با ديگر موجودات داشتن تفكر و خلاقيت است. اين انسان متفكر، علي‌القاعده مي‌بايد بر اساس تفكر علمي، روشهاي نوين و شيوه‌هاي جديد در زندگي و محيط مادي اطراف خويش بيافريند. در نتيجه، ديناميك بودن ، آفريدن و خلق‌كردن و حركت به سوي تكامل جزو ذاتي انسان است. بطور طبيعي از انسان انتظار رشد و تكامل مي‌رود و اگر سكون و ايستايي بر دوره‌اي از تاريخ بشر حاكميت دارد و يا مللي عليرغم تحولات توسعه صنعتي هنوز زندگي دردوران معيشتي را سپري مي‌كنند، بدون ترديد موانعي در مقابل رشد و ترقي آنها وجود دارد.

با رفع اين موانع و آماده‌سازي زمينه‌هاي رشدن جامعه بايد در يك روند طبيعي به تحولات مادي و توسعه صنعتي نائل آيد. با توجه به اين فرض، انسان محور و كليد اصلي توسعه به شمار مي‌آيد. يكی از موضوعات اساسي در برنامه‌ريزي‌هاي خرد و كلان اقتصادي كشورها، توجه به نيروي انساني است. چنانجه اين نيروي انساني ماهر و متخصص باشد، سهم زيادي را در رشد و توسعه خواهد داشت. زنان در حدود نيمي از جمعيت جهان را تشكيل مي‌دهند و نقش آنان عمدتاً در برنامه‌هاي ملي و بين‌المللي ، در رابطه با نحوه با مقاطع بحران اقتصادي و توسعه سرمايه‌گذاري ، در مناطق قابل پيشرفت، بسيار حائز اهميت است.

بنابراين زنان مي‌توانند در فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي سهيم بوده و با كسب آموزش در جهات مختلف از جمله حرفه، در بالا بردن سطح توليد و بهره‌وري بيشتر از نظر اقتصادي و رشد و توسعه كشور سهم بسزايي داشته باشند. (هر چند كه تجزيه و تفكيك شغل و تفاوت دستمزد، تقريباً در همه جا بر شكاف بين آنچه كه زنان توليد مي‌كنند و آنچه را كه بدست مي‌آورند تأكيد مي‌كند.)

يكي از مشكلاتي كه زنان در همه جوامع باآن درگير هستند، مسئوليت پرورش فرزندان و اداره امور خانه مي‌باشد. به واسطه اين مسئله آنان امكان دسترسي به تخصصها و آگاهي‌هاي سطوح بالا را كمتر دارند و همچنين زماني را كه مي‌توانند در شغل و حرفه خود صرف نمايند محدود مي‌باشد.

در اين پژوهش سعي مي‌شود به بررسي اشتغال زنان و تاثير آن بر ساخت خانواده پرداخته شود و البته توجه به اين امر كه، آيا كسي كه در تمامي قرون و اعصار ، با حضور مداوم خود، عنصر بقاي خانواده بوده، حال با ترك خانه، بدان لطمه مي‌زند؟ همچنين پاسخ به اين سئوالات در اين زمينه مهم بنظر مي‌رسد:

 200صفحه فایل ورد (Word) فونت 14منابع و جامعه آماری دارد قیمت 20000 تومان 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

انجام کلیه کارهای تحقیقاتی و پایان نامه در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم

از ساعت 11 الی 19 روزهای کاری02166479693

 

اهمیت موضوع:

اثر اشتغال زن بر خانواده از آن جهت حائز اهمیت است که نکات مثبت و منفی اشتغال زنان در خانواده را برای ما روشن می سازد و مشکلات و عوارض ناشی از این امور را آشکار می سازد در واقع باید دید که چگونه می توان مابین پذیرش مسئولیت های اجتماعی از طرف زنان و قبول مسئولیت های خانوادگی از طرف ایشان، رابطه ای قابل قبول و انسانی ایجاد کرد. بدیهی است که ایجاد شرایط مناسب در باب اشتغال زنان تنها هنگامی میسر است که ایجاد شرایط متناسب با این امر پذیرفته و تبلیغ شوند. بهر حال با اینکه در اکثر جوامع و بخصوص در جامعه ما رشد تکنولوژی و صنعت خواستار ورود زن به بازار کار است اما بدلیل عدم پذیرفتن فرهنگ، امر تحقق کامل اشتغال زنان در کلیه مشاغل امکان پذیر نشده است و فاصله حقوقی میان زن و مرد همچنان مشهود است.

آنچه در این مبحث مورد نظر ماست، از بین بردن تعصب و تبعیض هایی است که به عناوین مختلف، چه از نظر حقوقی و چه از نظر فرهنگی باعث جدایی زن و مرد و احجاف حقوق زنان شده است. زنان در هر جامعه ای دارای نقش دو گانه ای هستند به این معنی که از یکسو به شدت مایلند نقش خود را در خانه و خانواده به نحو احسن ایفا کنند و از سوی دیگر تمایل دارند تا شخصیت خود را به حد کمال پرورش دهند و در صحنه زندگی اقتصادی و اجتماعی، نقش عمده ای داشته باشند. برای اینکه نقش دوگانه زنان بتواند در پیشرفت اقتصادی اجتماعی کشور موثر افتد لازم است تعادل منطقی میان این دو وظیفه پدیدآید. بنابراین در این بخش از بررسی سعی می شود تا تاثیرات ناشی از اشتغال زن بر خانواده مورد بررسی قرار گیرد. زیرا اشتغال زن در ایران، نقش منتهی او را در معرفی و دگرگونی های بیشماری قرار داده است و این دگرگونیها نیز به نوبه خود بر عرصه های مختلف زندگی خانوادگی، اثرات مختلفی بر جای گذاشته و روابط و وظایف خانواده و نقش زن و شوهر را در درون خانواده دچار تغییراتی کرده است.

هدف های تحقیق:

با وجود تحولات عظیمی که در جامعه ایران به وجود آمده مسلما زنان که نیمی از منابع انسانی بشمار می روند تحت تاثیر این تحولات قرار گرفته و امروزه درصد زیادی از زنان به بازار اشتغال راه یافته اند. بنابراین می خواهیم بدانیم زنان که عامل پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی-اجتماعی هستند، آیا می توانند در محیط خانواده هم به همان نسبت موثر واقع شوند، در واقع هدف اصلی ما شناخت آثار و نتایج اشتغال زن بر کارکرد خانواده می باشد و اینکه استفاده مالی زن تا چه اندازه شرایط زندگی خانوادگی و منزلت اجتماعی وی را بهبود می بخشد و همچنین رابطه زن و شوهر تا چه اندازه از کار زن تاثیر می پذیرد. برای این منظور در این تحقیق علاوه بر مباحث نظری از روش میدانی و پرسشنامه استفاده گردیده است.

 

سئوالات تحقيق:

-        تغييرات ايجاد شده در زمنيه اشتغال زنان ، چه تأثيري بر خانواده خواهد داشت؟

-    آيا كسي كه در تمامي قرون و اعصار با حضور مداوم خود عنصر اصلي بقاي خانواده بود، حال با ترك خانه بدان لطمه مي‌زند؟

-    اشتغال زن با ايجاد دگرگونيهاي بنيادي در ساخت شغلي جامعه، نظام ارزشهاي سنتي، توزيع نقشها و پايگاههاي زن و مرد، بر روابط زن و شوهر چه آثاري بر جاي گذاشته است؟

-        اين آثار در جهت ثبات خانواده و يا تضعيف آن به كار افتاده است؟

-    خروج بي‌سابقه زن با ابعادي گسترده ، تا چه حد بر سرنوشت كودكان تأثير نموده و اين تأثير در چه جهت اعمال گرديده است؟

 

تعاريف نظري :

1- اشتغال : هر نوع عمل فكري يا بدني كه مجاز بوده و براي ايجاد درآمد صورت گيرد و نتيجه آن توليد كار و خدمتي باشد.

2-   شاغل : كسي كه به قصد درآمد به شغل مشروعي كه عرف و قانون آن را مجاز مي‌داند، اشتغال دارد.

3-   زنان شاغل : كليه زناني كه در داخل خانه يا خارج از خانه به شغلي اشتغال دارند.

4- زنان غيرشاغل : كليه زناني كه از نظر اقتصادي غيرفعال بوده ، بيشتر اوقات آنان در خانه‌داري مي‌گذرد. (معمولاً از نظر اقتصادي وابسته هستند).

5- خانواده : گروهي از افراد كه با پيوندهاي خوني ، ازدواج يا فرزندخواندگي با يكديگر مربوط بوده، يك واحد اقتصادي را تشكيل دهند، بزرگترين و محكمترين نهاد اجتماعي است. همه جوامع شناخته شده داراي شكلي از نظام خانواده هستند.

6-   اختلاف خانوادگي: منظور مشاجرات لفظي و زباني است. (معمولاً بين زن و مرد به وجود مي‌آيد).

7-   درآمد : منظور از آن دستمزدي مي‌باشد كه فرا از كار كردن خود بدست مي‌آورد.

8-   وضعيت مسكن : چگونگي سكونت و محل زندگي فرد مي‌باشد.

9-   بيكار : فردي كه به هر دليلي شغل و بدنبال آن ، درآمد ندارد.

          10- كار: كسب و كار و پيشه ( فرد به وسيله كار مي‌تواند درآمدي را براي خود داشته باشد.

11- تقسيم كار : تخصصي شدن و ظايف كاري ( هر فردي مسئول انجام دادن كاری باشد).

 

تعاريف عملياتي :

طبقه : توافق آشكاري در مورد چگونگي تعريف دقيق آن وجود ندارد. اما بيشتر جامعه‌شناسان اين اصطلاح را براي اشاره به تفاوت‌هاي اجتماعي ـ اقتصادي در ميان گروهها به كار مي‌برند كه باعث ايجاد اختلاف در پيشرفت مادي و قدرت آنها مي‌گردد.

خانواده : گروهي از افراد كه با پيوندهاي خوني ، ازدواج يا فرزند خانوادگي با يگديگر مربوط بوده، يك واحد اقتصادي را تشكيل مي‌دهند و اعضاي بزرگسال آن مسئول پرورش كودكان هستند.

طرفداري از حقوق زنان : طرفداري از حقوق برابر زنان با مردان در تمام زمينه‌هاي زندگي كه اين طرفداري از اواخر قرن هجدهم در اروپا آغاز گرديد.

تقسيم كار : تخصصي شدن وظايف كاري كه به وسيله آن مشاغل مختلف در درون نظام توليد با هم تركيب شوند.

ازدواج : پيوند زناشويي بين يك مرد و يك زن كه به موجب قراردادهاي اجتماعي ، آنها در جامعه خود حق توليد مثل و زندگي با هم را بطور دائم يا موقت بدست مي‌آورند.

ارزشهاي اجتماعي : مقياس‌هايي كه از طرف يك جامعه بعنوان ملاك ارزيابي افكار، هدفها و اعمال افراد يا گروهها پذيرفته شده‌اند و اساس پذيرش و رد پاداشها و كيفرها هستند.

استعداد : قدرت ذهن در يادگيري و انجام يك مورد خاص

افكار عمومي : عكس‌العمل جامعه است در برابر حوادثي كه براي آن جامعه رخ مي‌دهد و بيشتر ناشي از احساس است تا استدلال.

پايگاه اجتماعي : ارزش و اعتباري كه گروه يا جامعه براي نقش اجتماعي قائل است.

پيشرفت تحصيلي : در آموزش و پرورش ارتقاي تحصيلي از يك كلاس به كلاس بالاتر پيشرفت تحصيلي خوانده مي‌شود.

شغل : هرگونه اشتغال مزدبگيري كه در آن فرد بطور منظم كار مي‌كند.

شعور اجتماعي : هر انساني داراي انديشه و شعور است. شعور انسان همواره آگاهي از روابط اجتماعي است.

 

مفاهيم :

خانواده : گروهي است اجتماعي و متشكل از افرادي كه داراي روابط سببي و احياناً نسبي و گاه فرزندپذيري با يكديگرند.

وضعيت تأهل : منظور موقعيتي است كه فرد بعد از انتخاب همسر در آن قرار دارد.

اشتغال زن : منظور مشغول شدن زن به كار در خارج از خانه ، در طول شبانه‌روز مي‌باشد.

مشاركت شوهر در امور مربوط به خانه : با ايجاد دگرگوني در ساخت خانواده ، نقش‌هاي زوجين هم متناسب با جوامع مختلف دچار دگرگوني شد.

قدرت تصميم‌گيري : ميزان اداره كردن شخص در انجام هر كاري مي‌باشد.

نياز اقتصادي : منظور از نيارهاي اقتصادي ، ميزان ميل و احتياج به دخل و خرج امور مربوط به خانواده مي‌باشد.

پيشرفت تحصيلي فرزندان : ميزان موفقيت فرزندان در پايان هر سال تحصيلي ، نشانگر ميزان پيشرفت تحصيلي آنان خواهد بود.

 

 

 

مروري بر برخي از مطالعات پيشين تحقيق در ايران:

يكي از مسائلي كه همواره در ارتباط با اشتغال زن مطرح مي‌شود، نقش مادري اوست. اشتغال مادران و تأثير آن بر خانواده مسئله‌اي است كه به دليل حضور زيادي از مادران داراي فرزند در دنياي كار ، اهميت روزافزوني يافته است. يكي از مشكلات عديده كه زنان در همه جوامع با آن درگيرند، مسئوليت پرورش فرزندان و امور خانه است. از غالب تحقيقات چنين برمي‌آيد كه اشتغال زنان در روابط زناشويي آنان تاثير چشمگيري دارد و موجب بروز تحوّلاتي در روابط آنان با فرزندان مي‌گردد.

حال بايد ديد كه با وسعت دامنه اشتغال زنان، فعاليت دوگانه زنان در خارج از خانه، به چه ميزان ارزش‌هاي سنّتي را متحول ساخته و مناسبات خانوادگي تا چه حد.................

 

بنابرفرضيه (اعتلاي نقش) چه در مورد زنان و چه در مورد مردان ، مشاركت در فعاليت‌هاي ارزشمند اجتماعي ، موجب ارتقاء وضع سلامت فرد را فراهم مي‌آورد. از آنجا كه ازدواج (ايفاي نقش همسري) مادر يا پدر بودن (نقش والدين) و اشتغال به كار (نقش پدري) هر يك از نظر ارزشمندي و مرتبت در رده بالايي قرار مي‌گرند . هر چه فرد بيشتر اينگونه نقشي را بر عهده داشته باشد از سلامت رواني بيشتري برخوردار خواهد بود. زيبر (1974) نيز بر منافع حاصل از تكثير نقش تاكيد مي‌ورزد. نتايجي كه وي براي آن قائل مي‌گردد عبارتند از مزيت يا امتيازات مرتبط با هر نقش ، امنيت يا پايگاههاي حاصله در مجموع ، فراهم آوردن امكاناتي در جهت بهبود پايگاه اجتماعي و بالاخره غناي شخصيت و ارضاء خاطر كه فرد از آن بهره‌مند مي‌شود. نظريات زيبر بر (فرضيه تجمع نقش‌ها) مبتني است. بنابراين زمينه اشتغال هبستگي‌هاي اجتماعي جديد خارج از حوزه خانه و ازدواج فرد فراهم مي‌آورد كه در جهت حكايت از فرد عمل مي‌نمايد. اشتغال در نظر زيبر براي زنان عزت نفس بيشتر به همراه دارد و مي‌تواند آنها را از پرداختن صرف به امور خانه‌داري كه بعضاً كسل‌كننده است و در نظر آنها ارج و قرب كمتري دارد رهايي بخشد.

طي اطلاميه‌اي بر (فرضيه تجمع نقش‌ها) معتقدند كه هر يك از نقشهاي درگير از لحاظ  پيامدهاي مثبت يا منفي و يا بعبارتي مفيد يا مضر به حال فرد مي‌توانند تراز متفاوتي دربرداشته باشند. آنها معتقدند كه از ميان سه نقش عمده زنان (همسري ، مادري ، شغل) اين نقش همسري است كه ممكن است بالاخص آثار سودمندي براي زنان در برداشته باشد، در حاليكه ايفاي نقش ديگر ممكن است الزاماً متضمن منافعي به همان ميزان نباشد: ازدواج مي‌تواند رابطه حمايت اجتماعي از فرد را گسترش بخشد و منافع فردي بيشتر ي را در اختيار او قرار دهد، اگر چه فرد ممكن است با اختلالات و مشكلات خانوادگي نيز درگير شود. ناتانسون (1980) نيز از ميان آثار مثبت نقش شغلي بر ارتقاء عزت نفس ، اساس پيشرفت و موقعيت در انجام كار و نيز برقراري روابط اجتماعي مطلوب و رضايت‌بخش كه در پي انجام فعاليت ارزشمند اجتماعي حاصل مي‌گردد، اشاره دارد.

كسب درآمد، احراز هويت مبتنی بر شغل و سازماندهي اوقات زندگي فردي ، در زمره ساير امتيازات اشتغال قرار داد كه از سوي هيباردوپوپ (1991) مورد تاكيد قرار گرفته‌اند.

همچنين پيش‌بيني طرفداران بهبود در تاثير اشتغال برخود پنداره زنان متاهل اينست كه : اشتغال زنان و ايفاي نقش‌هاي مهم منابع متعددي براي احساس رضايتمندي و پاداش‌هاي شخصي زنان فراهم مي‌آورند و موجب شكل‌گيري خودپنداره مثبت و افزايش عزت‌نفس و سلامت رواني در آنها مي‌شود.

 

ديدگاه منفي به اشتغال زنان :

الف : عده‌اي معتقدند كه زنان بصورت فطري داراي رسالتي هستند  و آن تربيت فرزندان و شوهرداري و رسيدگي به امور خانه است و (پدر با داشتن شغل و درآمد، رهبر اصلي خانواده محسوب مي‌شود. و اگر زن شغل نان‌آور را بر عهده مي‌گيرد خطر رقابت با شوهر به ميان مي‌آيد. مسئله‌اي كه براي وحدت و هماهنگي خانواده زيان‌آور است.

از طرف ديگر نتايج پژوهش‌هاي گوناگون نشان مي‌دهد كه اشتغال زنان با كاهش مواليد و بعضاً با اثر سوء بر توليد مثل همراه است. در اين رابطه كلر مي‌نويسد: چنين بنظر مي‌رسد كه كاركنان 20 ميليون شغل در معرض خطرهاي توليدمثلي مي‌باشند كه بيشتر اين خطرها ناپيدا بوده و اثرهاي آن ممكن است سالها بعد ظاهر شود كه بطور مسلم خانم‌هاي باردار و جنين آنها از اينگونه عوارض در امان نخواهند ماند. در مطالعه‌هاي ساروخاني و مجيدآبادي (1374) نشان داده كه اشتغال در بيرون از خانه سبب بروز مشكلاتي از قبيل نگهداري فرزند در غياب او در خانه ، مشكلات سلامتي و ... مي‌شود. عده‌اي نيز اذعان مي‌نمايند كه بعلت مضاعف شدن  وظايف زنان علاوه بر انجام امور داخل خانه در خارج خانه و تحمل خستگي ناشي از آن بعلت عدم تقسيم كار در انجام وظايف سنتي منجر به ضعف يا از بين رفتن سلامت روان و جسماني زنان مي‌شود. هر نقش اضافي منجر به افزايش فشار بر وقت و انرژي فرد مي‌شود. نقش‌هاي عمده مانند: نقش‌هاي شغلي ، مادري و همسري نياز به امكانات ، تلاش و زمان اساسي دارند، فرد نمي‌تواند تمامي تقاضاهاي نقش‌هاي متفاوت را برآورده سازد. بنابراين احساس مي‌كند فقط به يكي از اين حوزه‌ها مي‌تواند احساس تعهد قوي داشته باشد بنابراين بر اساس اين تئوري ، اشتغال بويژه اشتغال تمام وقت براي زنان پيامدهاي منفي جسماني و روانشناختي از قبيل احساس گناه و اضطراب خواهد داشت.

 

وضعيت اشتغال زنان در ايران و جهان :

1- تاريخچه اشتغال زن در ايران :

اشتـغال زن در دوره قبـل از اسـلام : مطالعه جوامع دوران ديرينه سنگي ، وابستگي زنان به مردان ، فشارهاي اقتصادي و شيوه زندگي را مشخص مي‌كند. شيوه زندگي بيش از هر جنبه بر پايه شكار وخوراك است. زنان بخصوص به گردآوري خوراك اشتغال دادند. اما در شكار نيز با مردان مشاركت مي‌كنند. بدينسان تقسيم كار (labour of Dirision) بين دو جنس در گروههاي ديرينه سنگي بر پايه تعاون قرار گرفته: (مرد شكار مي‌كند و زن به جمع‌آوري مواد غذايي و همچنين شكار مي‌پردازد. (ميشل،1354،ص19). تقسيم كار بر حسب سن و جنس از طرف فرهنگ‌شناسان در ميان اقوام مختلف مورد توجه قرار گرفته است. چنين بنظر ............................

 

 

ساختار خانواده، وظايف و نقش‌هاي آن در چارچوب يك نهاد اجتماعي:

- ساختار خانواده :

بطور قطع خانواده مشخص‌ترين نهادي است كه از مجموعه‌اي از نقش‌ها با وابستگي متقابل به يكديگر تشكيل شده است. خانواده تنها واحدي مسكوني نيست، بلكه بر حسب شرايط ، واحدي است اقتصادي و حقوقي. مهمتر از آن خانواده جامعه اخلاقي است به مفهوم گروهي كه اعضا با آن شناسايي مي‌شوند و درگيري عاطفي دارد. اين چندگانگي در كاركرد خانواده به دليل اقتصادي و احساسي و هم مسكني ، با ديگر واحدهايي كه با آن سازگار نيستند، مشكلاتي پيش مي‌آورد.

از اين رو توصيف دقيقي از بافت خانواده نيازمند رويكردي است همه جانبه كه در آن ، به عوامل وراثتي ، جسماني ، روانشناختي و مسكوني اهميت لازم داده شود. رويكرد كلاسيك جامعه‌شناسي در مطالعه خانواده آن را بصورت نهادي در نظر مي‌گيرد در كنش متقابل با ساير نهادهاي اجتماعي كه بخشي از ساخت وسيع‌تر جامعه را شكل مي‌بخشد.

نهادهاي اجتماعي ، به حيث الگوهاي تثبيت شده رفتاري ، لازم و ملزوم يكديگرند. در جريان اين تعامل ، رفتار خانواده پاسخي است به شرايط بيروني كه اين شرايط به نوبه خود موجب تغيير آن مي‌گردد. همچنين نهادهاي ديگري كه خانواده با آنها در تعامل است، تغيير مي‌كنند. در جوامع ساده، همه ابعاد زندگي با خانواده و ساخت خويشاوندي مربوط‌اند و خانواده مهمترين جز سازمان اجتماعي است. با پيچيده‌تر شدن جامعه و صنعتي شدن و رشد شهرنشيني ، خانواده با اقتصاد ، سياست ، نظام قضايي ، نظام آموزشي ، سازمان‌هاي رفاهي و تامين اجتماعي و در حقيقت ، همه جنبه‌هاي زندگي اجتماعي همبستگي و تعامل روزافزون پيدا كرده است. بطور كلي ، خانواده در قبال جامعه و براي فرد در درون جامعه ، وظايف مهمي انجام مي‌دهد. خانواده، عامل اجتماع‌پذيري و كنترل اجتماعي و انسجام و يكپارچگي است و هدايت افراد را در سلسله مراتب اجتماعي ، تعيين مي‌كند به آنها هويت مي‌بخشد. ( p13-20 و 1970 و Former)

ويكز (Weaks)در باره گستردگي و تنوع اشتغال خانواده، در چارچوبي كه براي مطالعه خانواده ارائه كرده ، به پنج نوع تفاوت اشاره مي‌كند:

1-تفاوت در سازماندهي : تفاوت در الگوي كار در داخل خانه يا الگوي اشتغال خانواده در خارج از خانه اشكال اين تفاوت از وسعت و ماهيت كار بدون دستمزد در خانواده متاثر است.

2- تفاوت فرهنگي : تفاوت‌هاي روشن اما كاملاً فراموش شده‌اي كه در رفتارها ، باورها و عملكردها وجود دارد و حاصل وابستگي‌هاي فرهنگي ، قومي ، سياسي و مذهبي است.

3- تفاوت در طبقه اجتماعي : در خانواده‌ها تنوع آشكاري وجود دارد كه از تفاوت‌هاي مشخص در زمينه دسترسي به منابع مادي و اجتماعي ناشي شده است و آن از امور ساده‌اي مانند تغذيه خانواده گرفته تا نحوه نگهداري كودكان را دربرمي‌گيرد.

4- تفاوت نسل در خانواده : و آن ناشي از اينست كه نسل متعلق به دوره‌اي مشخص ، طبعاً تجارت كاملاً متفاوتي با تجارت نسل‌هاي دوره‌هاي ديگر دارد.

5- تفاوت در دوره‌هاي زندگي: در اين مقام ، به تغييرات عمده‌اي توجه مي‌شود كه با حوادث طول زندگي در هر فردي پديد مي‌آيد. مانند تغييرات دوره خردسالي و نوجواني . (1997.p.11 و Bernads)

 

تاثير اشتغال زن به مناسبات زناشويي و خانواده:

آنچه (ليندسي) درباره توزيع زنان در ساختار اشتغال در آمريكا و گيدنز در باره توزيع زنان در انگلستان مطرح مي‌كند، در مورد ايران نيز صادق است. زنان شاغل در مشاغلي كه ظاهراً اختصاص به آنها دارد، مشغول به كار هستند. در هر حال چنين بنظر مي‌رسد كه به سبب دستيابي هر چه بيشتر زنان به شرايط و لوازم كار در خارج از خانه ( به ويژه در پي ارتقاء سطح تحصيلات) روند رو به رشد حضور زنان در بازار كار و اشتغال شتاب و قوت بيشتري خواهد گرفت. اين رشد شتابان همواره با يك دل مشغولي بنيادين همراه بوده است. (جالب‌آنكه مطابق تحقيقاتي كه در متن به آنها اشاره خواهد شد، اين دلمشغولي‌ها و نگراني‌ها عمدتاً از سوي زنان بوده است) كه چگونه مي‌توان از تعارضات ناشي از اقتضائات زندگي شغلي و حيات خانوادگي مصون ماند؟ چگونه مي‌توان در فضايي كه هر روز احتمال و سهم حضور زن در عرصه اشتغال خارج از خانه فزوني مي‌گيرد، از تنزل كيفيت روابط و زندگي زناشويي پیشگيري كرد؟ و فرآيند ناپايداري نكاحي (احتمال طلاق) را متوقف يا كند كرد؟

به يقين ، بررسي و تأمل در يافته‌ها و نتايج مطالعات و تحقيقاتي كه در راستاي شناسايي پيامدهاي اشتغال زنان بر روي كيفيت زندگي زناشويي و روابط خانوادگي در كشورهايي كه مشاركت در بازار كار زودتر و جدي‌تر تجربه شده، مي‌تواند سودمند و مفيد باشد.

 

تحولات اشتغال زنان و اثر آن بر زندگي خانوادگي :

بسياري از كشورهاي پيشرفته صنعتي طي دهه‌هاي اخير شاهد رشد سريع مشاركت زنان متاهل بعنوان نيروي انساني فعال در بازار كار جامعه بوده‌اند. در موازات روند روبه افزايش ميزان مشاركت زنان در نيروي كار جامعه، تحولات برجسته‌اي در الگوهاي دوره زندگي اشتغال زنان بوقوع پيوست . بطور سنتي ، ورود و خروج زنان به بازار كار بطور تنگاتنگي با زندگي خانوادگي آنها همراه بود. زنان جوان ضمن آنكه به تكميل تحصيلات خود مشغول هستند، كار نيز مي‌كنند .....................

 

 

1-   روش تحقیق :

با توجه به موضوع مورد تحقیق در این پژوهش از روشهای زیر استفاده شده است :

الف : از روش اسنادی و کتابخانه ای برای جمع آوری ادبیات پژو هش استفاده شده است

ب : روش پیمایشی برای سنجش میدانی تحقیق کار برده شده و دلیل انتخاب این روش کاربردی بودن آن در موضوعات توصیفی جامعه می باشد .

تکنیکهای غالب این شیوه عبارتنداز :پرسشنامه و مصاحبه و نمونه گیری جامعه آماری .

2-   جامعه آماری 

منظور از جامعه آماری همان جامعه اصلی است . جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش نیز تعداد 25 نفراز مادران شاغلی است که در  آموزش و پرورش مشغول به کار هستند که در منطقه 1 از  شهر تهران در تابستان سال 85 مورد پژوهش قرار گرفته اند.

جمعیت نمونه : 25 نفراز مادران شاغل در آموزش و پرورش .

3-   روش نمونه گیری :

نمونه مورد بررسی در این پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شده اند . در شیوه تصادفی افراد باید هگن باشدند . همچنین تعداد آنعا زیاد نباشد .

4-   ابزار پژوهش :

برای جمع آوری اطلاعات موردنیاز علاوه بر مطالعات کتابخانه ای که به منظور دستیابی به ادبیات پژوهش انجام شده  روش تهییه پرسشنامه نیز به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است .

در این پژوهش با توجه به سئوالات پرسشنامه و فرضیات پژوهش روش های آماری براساس آمار توصیفی و استنباطی و همچنین استفاده از مجذور خی دو بوده که سعی کرده ام متغیرهای مستقل با موضوع را از طریق متغیرهای آماری تحلیل کنم . حال ببینیم جامعه آماری چه برداشتی دارد و خودتان نتیجه بگیرید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول (1-1) توزیع جمعیت نمونه برحسب سن

pic

pi

fi

سن

20

25

5

(1)کمتر از 25 سال

40

20

5

(2)از 25 تا 35 سال

100

60

15

(3)از 35 تا 45سال و بیشتر

 

100

25

جمع

 

 

باتوجه به داده های فوق مشاهده می شود که بیشترین میزان فراوانی به تعداد 15 نفر یا 60/0به کسانی اختصاص داشته که دارای سنی از 35 تا 45 سال  و بیشتر بودند .

همچنین ملاحظه می شود که 40/0افراد جامعه آماری به کسانی اختصاص داشته که از 25 سال و کمتر بودند.

 

...................

 

 

 

5-   روش آماری پژوهش :

در این روش از جداول استفاده شده که از مهمترین ابزارها برای سنجش تحقیقات انسانی – اجتماعی بشمار می روند . هدف نهایی جداول کمی و سنجش پذیر ساختن واقعیت های مورد مطالعه تا سرحد امکان و ارائه تصویری دقیق از آنهاست . در ابتدا جدول یک بعدی ترسیم گردیده که از جداول نتایج فراوانی (fi , pi, cpi ( بدست آمد .در فراوانی داده های بدست آمده از هر گونه نوشته می شود و درصد فراوانی نتایج در عدد 100ضرب میشود . جداول دو بعدی نیز از مهمترین جداولی هستند که در هر تحقیق اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرند .

از طریق ای جداول می توان همبستگی بین .......................

 

منــابــع :

-    اعزازي ، شهلا ـ جامعه‌شناسي خانواده با تاكيد بر نقش ، ساختار ، كاركرد خانواده . نشر تهران ـ 1376.

-        باقريان ، ميترا ـ بررسي ويژگي‌هاي اشتغال زنان در ايران ـ سازمان برنامه و بودجه ـ 1365

-        ساروخاني ، باقر ـ اشتغال زن و خانواده ـ نشر دانشگاه تهران ـ 1375.

-        ساروخاني ، باقر ـ مقدمه‌اي بر دايره‌المعارف علوم اجتماعي

-        ساروخاني ، باقر ـ جامعه ‌شناسي خانواده ـ نشر سروش ـ 1375

-        سفيري ، خديجه ـ جامعه‌شناسي اشتغال زنان ـ نشر تبيان 1377

-    سازمان زنان ايران ـ «اشتغال زنان در موضع‌هاي تصميم‌گيري در بخش‌هاي خصوصي و دولتي ـ 1375

علويون ، سيد محمدرضا ـ كارزنان ايران و حقوق بين‌المللي كار ، انتشارات روشنگران ....................

 

بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین میتوانید با سرعت و امنیت فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه درپایان نامه دات کام : تنها , 20000 تومان

 

 

قیمت قبلی : 250000 ریال

قیمت جدید : 20000 تومان  |   جهت خرید محصول بر روی تصویر روبرو کلیک نمایید :

خرید آنلاین این مطلب





0 نظر
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
کد را وارد کنید: *